איך נעזור לילדים צעירים לישון?

רוב הילדים מתמודדים בשלב זה או אחר עם קושי לישון לילה רציף. כמובן שתינוקות רכים צריכים להתעורר מספר פעמים בלילה, לאכול ולקבל אישור שהוריהם בסביבה והעולם בטוח. הצורך באישור כזה ובהזנה הוא חזק יותר אם מדובר בתינוק שכבר חווה מצבים קשים בחייו. במאמר הזה לא אדבר על עזרה לתינוקות סביב רגשות שמקורם במצוקות מגיל מוקדם. אני אתרכז בעזרה לתינוקות בריאים, בני חצי שנה ומעלה שיש להם שינה מקוטעת לאורך הלילה.
לאחר גיל חצי שנה, אם התינוק שלך לא חולה או נמצא בתת משקל, הוא מסוגל לישון לילה רציף ברוב הפעמים. יש הבדל גדול בכמות השינה הדרושה לכל ילד אבל בגיל זה, רוב ההורים יכולים לצפות לשינה של שבע שעות ללא התעוררות. אולם, להרבה ילדים יש רגשות שמונעים מהם לישון ברצף, לפחות חלק מהזמן.
רוב ההורים משתמשים באמצעים הרגילים כדי להחזיר את תינוקם לשינה – הם נותנים לו לינוק או נותנים לו בקבוק, ומקוים שיזכו לכמה שעות מנוחה נוספות. אצל חלק מהתינוקות והוריהם בני המזל, הקימות בלילה פוחתות בהדרגתיות עד שהתינוק ישן לילה רציף. אולם הורים אחרים משקיעים בכך חודשים, הופכים מתוסכלים והמתח מצטבר אצלם מאחר ולא הם ולא הילד שלהם ישנים לילה רציף.
ילדים זקוקים לכך שנגיב אליהם כאשר הם מתעוררים בלילה
אנחנו ההורים רוצים לעזור לילדינו ללמוד לישון כל הלילה אבל ניצבים מול שיטות שדוגלות בהשארת הילד לבכות, מפוחד ובודד, במיטה שלו, ללא תגובה מאיתנו. הרבה הורים לא מסוגלים לעשות זאת. שיטות אלו עומדות בניגוד לאינסטינקט ההורי לעזור ולהיות ראויים לאמון כאשר ילדינו זקוקים לנו.
האינסטינקט הזה הוא טוב.
אני חושבת שעלינו ההורים להגיב בכל פעם שהילד בוכה. ילדים צריכים לדעת כי אנחנו נהיה שם בשבילם, במיוחד ברגעים בהם כל ישותם אומרת להם שמשהו לא כשורה.
איך נעזור לילדים לישון בגישה “אני אקשיב לך עד שתצליח להירדם”
יש דרך יעילה ותומכת לעזור לילד עם קשיים סביב שינה. בגישה זו ילדך יכול לפוגג את המתח שמעיר אותו ואתה יכול לעזור לו בתהליך ההחלמה ולישון ללא הפרעה. זו לא גישה קלה לישום אבל היא אוהבת, מכבדת והיא עובדת.
העקרונות של גישה זו:
• כאשר ילדים לא ישנים לילה רציף (ואין להם בעיות בריאותיות או התפתחותיות כמו חום או קפיצת גדילה), סביר להניח שהגורם הוא מתח רגשי שעולה בילד בזמן שינה.
• מתחים של ילדים משתחררים כאשר מבוגר נשאר קרוב ומקשיב לרגשות שיוצאים. הבכי, התקף הזעם, ההזעה והרעידות עוזרים לילדים לרפא רגשות פחד וצער בנוכחות הורה רגוע וקשוב. הביטוי הרגשי הסוער הוא הדרך של הילדים להיפטר מרגשות שהם סוחבים עימם. רגשות שמקורם מזמנים קשים, לא נעימים וחסרי שלווה, בעבר הרחוק או הקרוב.
• המערכת של הילדים בנויה לשחרר רגשות מצוקה באופן מיידי ובעוצמה. אבל הציפיה מאיתנו כהורים היא לעצור אותם משחרור הרגשות! כולנו למדנו כיצד לתת מוצץ, להאכיל, לנענע, לתת טפיחות קלות או לגעור והכל בניסיון להשתיק את הבכי. מאוחר יותר למדנו לשלוח לחדר להירגע או להכות את הילד ברגע שהבכי או הצרחות נמשכים יותר מדקה. למדנו כיצד לעבוד נגד האינסטינקט הבריא של ילדינו להיפטר מרגשות רעים באופן מיידי.

כך קורה שילדינו צוברים את המצוקות האלו ומנסים לשחרר אותם פעמים רבות ביום. זה יכול להיעשות על ידי בדיקת גבולות או על ידי התפרקות והתקף זעם סביב עניינים פעוטים. ואם הם לא מצליחים לשחרר אותם ביום, הרגשות מפריעים להם בלילה.
זו הסיבה שהנקה או בקבוק לתינוק שמתעורר בלילה לא תמנע את הקימה הבאה שלו.
למעשה, ככל שצבורים אצלו יותר רגשות, הוא מתעורר באופן תכוף יותר, בניסיון לבכות בכי עז. ההורים מנסים לפתור את הבעיה בכך שמאכילים או מעבירים את הילד לישון איתם, שוב – כדי לחסום את הרגשות. עם הזמן, הרגשות שמצטברים בילד מהוים בעיה לכולם.
הרבה משפחות בריאות בתרבויות שונות מאמינות בלינה משותפת, אבל ההשפעה הטובה של הקרבה והשינה יחד נעלמת אם אף אחד לא ישן היטב בסידור הזה.
עזור לילדך לשחרר את הרגשות שגורמים לו להתעורר
קל יותר לעשות זאת במשך היום ולכן כדאי בהתחלה להקשיב לרגשות הקשים של ילדך במשך היום. הקשב לרגשות כאשר אתה בטוח שהגורם שעורר את הבכי לא קשור לרעב. פשוט התקרב אל הילד, דבר אליו בטון אוהב, הצע קשר עין ומגע עדין ותן לו לבכות עד שהוא ירגיש טוב יותר.
ילדים בוחרים לשחרר רגשות צבורים סביב אמתלות קטנות. הם יבכו בגלל שהלבשת להם כרגע חולצה, בגלל שהם צריכים לחפוף את הראש, על כך שהתרחקת מהם שישה צעדים כדי לרחוץ כלים או על האופן שבו הכפפות שלהם לא נכנסות לשרוולי המעיל בדיוק. כאשר מתחיל בכי עז, השאר קרוב, הראה ענין בכל הרגשות שיש להם ואל תנסה לתקן את הדבר שצער אותם מלכתחילה. רק הקשב כיצד הם מרגישים לגבי זה, כל עוד אתה יכול.
הרבה פעמים הבכי מתחזק כאשר הילדים שמים לב שאתה מקשיב להם. תשומת הלב החמה שלך מרגיעה אותם מספיק כדי שיוכלו לשחרר רגשות פחד ועצב. דרוש לך אומץ כדי להאמין בילדך – שהוא יודע מה הוא עושה כאשר הוא בוכה כך בנוכחותך.את התוצאות הטובות תראה לאחר מכן. לאחר בכי סוער בזרועותיך, ילדך ירגע, יבטח בך ויהיה מסוגל לראות את העולם כמקום בטוח יותר. הקרבה והביטחון שלך שהכל כשורה הם כל מה שדרוש לו.
אם הקשבה במשך היום לא מקלה על ההתעוררויות בלילה , הקשב גם בלילה
הנה כמה כללים לעבודה בלילה על פחדים: כדאי שתיקחו לכם שבוע ובמהלכו תארגנו לכם אפשרות למנוחת צהריים, או שתקנו אטמי אוזניים לשאר המשפחה. כדאי גם “להזהיר” את השכנים ממה שעומד לקרות. (קניית אטמי אוזניים עבורם יכולה להיות מעשה מתחשב).
• כאשר ילדך מתעורר בפעם הראשונה, גש אליו והדלק אור קטן כדי שהוא יוכל לראות אותך ולהרגיש שהוא בטוח. השאר במרחק פיזי קרוב ובקשר עין.
• אמור לו שזה בסדר לחזור לישון, ושזה לא זמן לבקבוק, הנקה או לבוא למיטה שלך כרגע. אמור לו שהכל כשורה. “אני פה איתך, חמוד. אתה בטוח איתי”. ” יש לך כל מה שאתה צריך, מתוקי. אני לא הולך מפה”. תציע מגע חם ואוהב, אבל אל תיקח אותו מייד בזרועותייך. נסה לעזור לו בעדינות לחזור ולשכב.
• הקשב לו כאשר הוא בוכה. אם הוא רועד, מנסה להימלט ממך, מקשית את גבו , עוצם את עיניו בחוזקה ומתנועע הרבה – הדברים מתקדמים לכיוון הרצוי. אלו הם הסימנים שהוא משחרר פחדים – אותם פחדים שמונעים ממנו וממך לישון. זה נראה ונשמע נורא, אבל הוא משתמש בתהליך החלמה עוצמתי – כזה שטבוע בו מלידה – והוא יוכל לישון טוב אחריו. לילדים מסוימים התהליך יקח שעה עד שיוכלו להירגע ולהירדם. ילדך סופג את אהבתך בזמן שאתה מקשיב לו.
• מרגע שהוא בוכה בחוזקה, תוכל לאסוף אותו בזרועותייך ולהחזיק אותו בזמן שיבכה. לאחר מספר דקות בכי, ילדים בדרך כלל מתחברים לרגשות שהם צריכים לשחרר ואז החיבוק שלך לא יפריע להם בשיחרור. ילדים אחרים יפסיקו לבכות מייד ברגע שמחבקים אותם. אם ילדך מפסיק לבכות כאשר הוא בזרועותייך, הזכר לו כי זה הזמן לחזור למיטה שלו והתחל להתקדם לעבר המיטה. המשך בניסיון להחזיר אותו למיטה עד שיזכר שוב ברגשות שהוא עובד עליהם.
• הרשה לילדך להיאבק כאשר הוא משחרר את פחדיו. ילדים שעובדים על פחדים בדרך כלל יבכו ללא דמעות, יראו מבט מבוהל בעיניים ויאבקו כל הזמן , כאילו הם מנסים להשתחרר מאחיזתך. אולם, אם תתן להם ללכת, זה יפגע בביטחון שדרוש להם כדי לעבוד על הפחדים. אין צורך להחזיק אותם בחוזקה. הם צריכים להיאבק בכל הכוח, כאשר אתה נותן להם אפשרות להיאבק פיזית במשהו. הרגשות שהם עובדים עליהם יכולים לנבוע מזמנים מוקדמים בהם הם חשו מפוחדים וחסרי אונים. הצורך להיאבק עכשיו בזמן הבכי מגיע בגלל הזיכרון המוקדם של חוסר האונים, ונועד להחזיר להם את הכבוד העצמי.
• בזמן שאתה מקשיב זכור שלילדך יש כל מה שדרוש לו. יש לו אותך להשגיח עליו, יש לו את החום שלך והוא בטוח איתך.הוא לא יכול להרגיש שהכל בסדר בגלל רגשות שמציפים אותו ולא בגלל שמשהו באמת חסר לו כרגע.
• תן לו אפשרות לבכות עד שהוא מוכן לחזור בשמחה למיטה או עד שירדם בזרועותייך. זה יכול להימשך דקות ספורות או שעה ויותר, תלוי כמה רגשות לוחצים עליו.
• התבונן בהתנהגותו ביום שאחרי. לרוב, ילדים שזכו לבכות בכי עז יראו התקדמות משמעותית בביטחון העצמי, ביכולת להתקרב ורגיעה במצב הרוח. לעיתים תראה התקדמות ביכולת הפיזית ובאומץ. לעיתים, אחרי שהורה הקשיב פרק זמן ארוך בפעם הראשונה, התחושה של הילד היא:” סוף סוף יש פה מישהו שמקשיב לי!” והוא ימצא דרך לבכות שוב ארוכות בבוקר אחרי. אם תוכל להקשיב שוב, הוא ישחרר חלק נוסף מהמטען שמכביד עליו. יתכן וידרשו מספר “אפיזודות” של הקשבה לפני שהוא יוכל לישון טוב יותר, אבל תוכל לראות שינויים לטובה בהתנהגותו שיעידו כי הוא מתקדם.
הקשבה לרגשות של ילד היא תהליך שלוקח זמן
התשובה לשאלה כמה כמה לילות של בכי דרושים לילדך תלויה בגורמים שלא ידועים לך מראש. אין דרך להעריך את כמות ועומק הרגשות שהוא נושא. ילדים שחוו תקופות קשות בזמן ההריון, בלידה או בגיל הינקות צריכים לעיתים עזרה ממושכת להתמודד עם הפחדים בלילה (זה יכול לקחת גם חודשים). יש אנשים שמכנים זאת “ביעותי לילה”. ילדים אחרים זקוקים להקשבה לפרקים, בעיקר בזמן או אחרי מחלה, או כשיש מתחים בחייהם. בכל מקרה ילדך יהפוך ליותר בטוח בעצמו, ירגיש יותר קרוב אליך ויתייחס טוב יותר לאחרים אם תקשיב לרגשותיו בלילה לפחות חלק מהפעמים.
יתכן וגם אתה תרגיש צורך לבכות כאשר ילדך בוכה ומשחרר את רגשותיו. למעשה, הבכי של הילדים שלנו מעורר בנו את הרגשות החזקים ביותר! זה קורה בגלל שרובנו לא זכינו לשחרר את רגשות הכאב שלנו כילדים. כאשר ילדינו בוכים, משהו בתוכנו אומר:”הי! גם לי יש רגשות עזים!”ולכן חלק חשוב מתהליך ההכנה לעצמנו הוא מציאת מבוגר אחר שיקשיב לנו מבלי להיכנס ללחץ גם כאשר רגשותינו מציפים אותנו. אתה תוכל להקשיב טוב יותר לאחר שהקשיבו לך.
עבודה על שינה מביאה ליום נהדר בגן
הנה נסיונו של הורה שהיה אמיץ דיו כדי להקשיב לפחדים של ילדיו סביב הליכה לישון:
לדנה מלאו שלוש. לאחרונה היא התחילה ללכת לגן חדש והיא תפקדה באופן סביר אבל לא חשה עדיין מאוד בנוח שם. למרות שהגן היה נהדר ועבדו בו אנשי צוות איכפתיים. היא העבירה את זמנה בציפיה להוריה שיבואו לאסוף אותה. בנוסף לכך היא התקשתה מאוד גם לישון לבד במיטתה.
הוריה החליטו לנסות ולעזור לה להתמודד עם פחדיה מלישון לבד בחדרה. הם שיחקו איתה, חיבקו אותה ועשו מאמץ להתחבר אליה לפני ההליכה לישון, כדי לוודא שהיא תרגיש שהם לצידה.
ואז הם הקריאו לה סיפור כרגיל ואמרו:”טוב, עכשיו אנחנו הולכים. לילה טוב!” היא החלה להתלונן ולהרגיש את פחדיה עולים. הם אמרו:” אנחנו נהיה בסלון. את בטוחה”. היא החלה למחות, אבל אמה, שאת תשומת ליבה היא חפשה במיוחד לפני השינה, החלה להתקדם לעבר הדלת ואביה נשאר לצד מיטתה.
היא החלה לבכות שהיא רוצה את אמא. האם נעצרה, הסתובבה עם פניה לכיוון דנה וחזרה על כך שהיא בטוחה ושהיא הולכת לסלון , ולא רחוק יותר. אביה החזיק אותה והיא בכתה בזרועותיו זמן ממושך. כאשר היא הפסיקה לבכות, אמה אמרה:”אוקי, אני מתרחקת עוד קצת עכשיו” וצעדה צעד נוסף לכיוון הדלת. דנה בכתה שוב. בחצי השעה אחר כך האם התקדמה באיטיות לכיוון הדלת, כאשר היא מקשיבה לבכי עד שנעלמה מעיני דנה. דנה המשיכה לבכות. אמה דיברה אליה אבל נשארה מחוץ לטווח הראיה שלה.
ואז, אביה החל לקום. זה גרם לבכי נוסף. זו הייתה “אפיזודה” ארוכה שהסתיימה בכך שדנה נרדמה לאחר בכי רב ואביה במחצית הדרך החוצה מהחדר. הוריה הקשיבו לרגשותיה ונשארו קרובים, אך לא קרובים מדי, כדי שתוכל לחוש בפרידה ההדרגתית.
הבכי היה חזק מאוד ונמשך זמן רב, וגרם להוריה לדאוג מההשפעה שלו על דנה. היא היתה צעירה מאוד ונראתה שברירית. הם הלכו לישון, כמעט בטוחים שעשו טעות וגרמו לה נזק וטראומה. הם דאגו כיצד יוכלו לעזור לה למחרת.
דנה התעוררה ערנית ולהוטה ללכת לגן. היא נראתה בסדר גמור ולהוריה הוקל מאוד. כאשר אביה אסף אותה מהגן באותו יום אחה”צ, הגננת בקשה לדבר איתו. היא אמרה:” לדנה היה יום נהדר היום. היא לקחה יוזמה, היא ארגנה משחקים שכללו כמה ילדים, וכולם צחקו ומאוד נהנו. מעולם לא ראינו אותה כה מאושרת ובטוחה בעצמה!”
באותו רגע היה ברור עד כמה הבכי גדול עזר לה. הוא שחרר רגשות סביב שינה וגם רגשות שגרמו לה להשאר מחוץ למשחק כל יום. לדנה היו כמה פרקי בכי נוספים קצרים באותו שבוע סביב שינה, ואז היא יכלה להרגיש בטוחה במיטה שלה.

המאמר: Helping Young Children Sleep
נכתב על ידי: פאטי ויפפלר מייסדת ארגון HAND IN HAND

לקוח מתוך האתר WWW.HANDINHANDPARENTING.ORG

https://www.handinhandparenting.org/article/helping-young-children-sleep/
תורגם ע”י: מרב בסר – מנחה מוסמכת בארגון ‘יד ביד להורים'
‘יד ביד להורים' – ישראל

Share this post

Shopping Cart